Recensie trilogie ‘Auriculotherapie’ van de Goudse Academie

'Het zijn drie mooie boeken, gedrukt op goed papier en gebonden met een harde kaft. Ze zijn aangenaam in het gebruik. In heerlijk helder Nederlands beschrijft Dianne zonder omwegen uitgebreid de basis van de ooracupunctuur. Ze heeft een standaardwerk voor de ooracupunctuur gemaakt. Met 3 boeken van rond de 300 pagina’s, is dit een lijvig en grondig basiswerk.

Je merkt dat ze een leerling van Ton van Gelder is. Zij heeft zich daarnaast uitgebreid verdiept in de diverse stromingen van de ooracupunctuur. Een gedegen literatuuronderzoek naar meerdere scholen van oor acupunctuur is terug te vinden in deze boeken. En dat vind je overal terug. Het zijn stuk voor stuk boeken die de moeite waard zijn om van kaft tot kaft door te nemen. Ook voor iemand die zoals ik erg ervaren is in de ooracupunctuur. Maar heel zelden mis ik iets in deze boeken, ze zijn erg compleet.

Zaken die bij andere docenten vaak gecompliceerd zijn, legt Dianne helder en eenvoudig uit. Het enige nadeel dat ik zie is dat het heel veel is. Je zou kunnen denken dat je dit allemaal moet weten om goed auriculotherapie te kunnen bedrijven. Maar gelukkig is dit niet zo. Wel is het zo dat je, met deze boeken, beter en degelijker ooracupunctuur kunt toepassen.

Ik vind deze boeken een aanrader voor iedereen die ooracupunctuur wil leren. En het is ook een aanrader voor iedereen die ervaren is in de ooracupunctuur. Je zult merken dat er informatie in deze boeken zit die je verrijken in je auriculo-kennis.

Nu is het wachten op deel 4 waarin de oor acupunctuur naar het volgende level wordt verheven. Nogier noemde dit auriculo medicinae vanwege de mogelijkheid om vele medische en energetische systemen te onderzoeken en te behandelen. Hiervoor is het nodig om het VAS te beheersen. Het VAS kun je gebruiken om onderzoek en behandeling zeer individueel toe te passen.'

Marcel Meijer